POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA
Dowództwo Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej dążącej do zapewnienia
bezpieczeństwa operacji lotniczych, podejmuje szereg działań zamierzających do
eliminacji zagrożeń na lotnisku oraz w jego otoczeniu.
W oparciu o art. 68 ust. 2 podpunkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1393 oraz z 2014 r. poz. 768)
Zarządzający lotniskiem obowiązany jest do zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania lotniska.
Cel ten realizowany jest miedzy innymi przez ustanowienie Systemu Bezpieczeństwa Lotów (SBL) a w jego ramach przez powołany Zespół Bezpieczeństwa Lotów i Zespół Badania Incydentów w działalności operacyjnej lotnisk Gdynia – Oksywie, Cewice i Darłowo podległych Dowódcy Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Działając w oparciu o zapisy ustawy Prawo lotnicze, Zarządzający lotniskiem (Zarządzający lot) dąży do likwidacji zagrożeń na lotnisku i w jego otoczeniu ze strony:
Ptaków w tym hodowli gołębi*,
Dzikiej zwierzyny,
Zdalnie sterowanych i wolno latających modeli szybowców, samolotów1) i rakiet,
Balonów i lampionów, ogni sztucznych**,
Latawców, paralotni, lotni itp.
Obiektów budowlanych,
Drzew i krzewów.
Informujemy o obowiązujących przepisach ustawy Prawo Lotnicze.
Art. 87. [Zagrożenie dla bezpieczeństwa]
[…]
6. Zabrania się w otoczeniu lotniska, czyli w odległości do 5 km od jego granicy:
1) budowy lub rozbudowy obiektów budowlanych, które mogą stanowić źródło
żerowania ptaków;
2) hodowania ptaków mogących stanowić zagrożenie dla ruchu lotniczego.
7. Zabrania się sadzenia i uprawy drzew i krzewów na nieruchomościach znajdujących się w rejonach podejść do lądowania, mogących stanowić przeszkody lotnicze; obowiązek i koszt usunięcia tych drzew i krzewów obciąża właściciela lub inny podmiot władający nieruchomością.
Art.87a.[Lasery]
1. Zabrania się emitowania lub powodowania emisji, w strefach przestrzeni powietrznej wykorzystywanej do żeglugi powietrznej wiązki lasera lub światła z innych źródeł w kierunku statku powietrznego w sposób mogący spowodować olśnienie, oślepienie lub wystąpienie poświaty i mogący stworzyć zagrożenie bezpieczeństwa statku powietrznego albo życia lub zdrowia załogi lub pasażerów na jego pokładzie.
2. Instytucja zapewniająca służbę ruchu lotniczego może wydać zgodę na użycie lasera lub światła z innych źródeł w strefach, o których mowa w ust. 1, jeżeli użycie to nie będzie zagrażało bezpieczeństwu statku powietrznego oraz życiu i zdrowiu załogi i pasażerów na jego pokładzie.
3. Zgodę, o której mowa w ust. 2, wydaje się na wniosek złożony w terminie 14 dni przed planowanym użyciem lasera lub światła z innych źródeł.
Art.210.1.Kto:
[…]
7) wbrew zakazom lub ostrzeżeniom podanym do powszechnej wiadomości przy pomocy tablic lub w inny sposób przez zarządzającego lotniskiem narusza postanowienia nakazów
i zakazów ustanowionych przez zarządzającego,
8) wbrew art. 87 ust. 6 i 7 ustawy dokonuje budowy lub rozbudowy obiektu budowlanego, będącego źródłem żerowania ptaków, a także hoduje ptaki mogące stanowić zagrożenie dla ruchu lotniczego, uprawia i sadzi drzewa zagrażające w rejonach podejść przekroczeniem dopuszczalnej przepisami wysokości płaszczyzn wolnych od przeszkód,
[…]
— podlega karze grzywny.
Art.211.1.Kto:
[…]
12) wbrew zakazom określonym w art. 87a emituje lub powoduje emisję wiązki lasera lub światła z innych źródeł w kierunku statku powietrznego w sposób mogący spowodować olśnienie, oślepienie lub wystąpienie poświaty i w rezultacie stworzyć zagrożenie dla bezpieczeństwa statku powietrznego lub zdrowia załogi i pasażerów na jego pokładzie,
– podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku.
Art.212.1.Kto:
1) wykonując lot przy użyciu statku powietrznego:
a) narusza przepisy dotyczące ruchu lotniczego obowiązujące w obszarze, w którym lot
się odbywa,
– podlega karze pozbawienia wolności do lat 5.
Art. 2.
W rozumieniu przepisów ustawy:
1) statkiem powietrznym jest urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze na skutek oddziaływania powietrza innego niż oddziaływanie powietrza odbitego od podłoża;
Klasyfikacje statków powietrznych określa Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 07 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych. (Dz. U. z 2013 r. poz. 1032)
* – Tylko Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może wydać decyzje dotyczącą odstępstw od postanowień art. 87 ustęp 6 pkt. 1 i 2,
** – Formularze dotyczące uzyskiwania zezwoleń na wypuszczanie balonów, lampionów, pokazów z użyciem ogni sztucznych lub/i innych źródeł światła opisane są na stronach Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (www.pata.pl) w zakładce Ośrodek Planowania Strategicznego-formularze zgłoszeniowe.