SPRAWOZDANIE Z KAMPANII EDUKACYJNO – INFORMACYJNEJ PRZEPROWADZONEJ W RAMACH PROJEKTU
„BUDOWA PUNKTU SELEKTYWNEGO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH W GMINIE CEWICE”.
W dniach od 11 do 15.06.18r. w placówkach oświatowych Gminy Cewice odbyły się warsztaty poświęcone budowaniu postawy świadomego konsumenta oraz efektywnego zagospodarowania odpadami. Podczas zajęć uczniowie mogli poznać sposoby ograniczenia ilości odpadów, zasady segregacji oraz rolę recyklingu i kompostowania. Młodzież aktywnie włączyła się w dyskusję o odpowiedzialnej konsumpcji, która służy naszemu zdrowiu i środowisku. Ograniczenie zakupów jest podstawowym sposobem redukowania nadmiernej ilości wytwarzanych odpadów. Uczniowie nie mieli większych problemów z segregowaniem odpadów. Najwięcej błędów popełniali podczas segregacji opakowań po lekach i kartonach po mleku. Zwracali uwagę, że zbyt dużo butelek szklanych nie jest ponownie używanych do rozlewania napojów.
Podczas prezentacji uczniowie zostali zapoznani z rolą Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Otrzymali również broszurki informujące o PSZOKu w Cewicach. Dzięki przeprowadzonym szkoleniom uczniowie zostali poproszeni o przekazanie wiedzy rodzicom i znajomym. Edukacja dorosłych poprzez dzieci przynosi wiele korzyści i jest efektywna. Uczniowie aktywnie włączali się w dyskusję i podkreślali, że w domach i szkole segregują odpady. Zwracali uwagę, że zbyt mało jest punktów odbioru baterii (głównie szkoły i przedszkola), punktów odbioru przeterminowanych leków oraz artykułów AGD. Niektórzy zwracali uwagę na spalanie plastiku w paleniskach domowych i brak świadomości mieszkańców o szkodliwości tego procesu. Uczniowie widzą postępy w odbiorze odpadów, ale obserwują nadal problemy z dzikimi wysypiskami śmieci, szczególnie w lasach. Są chętni do wspólnych akcji sprzątania oraz edukowania dorosłych i rówieśników. Dużo uwagi poświęcono szkodliwości opakowań plastikowych i puszek aluminiowych zarówno w kontekście naszego zdrowia jak i wpływu na środowisko.
Zajęcia przeprowadzono w dniach 11.06- 15.06. W zajęciach wzięło udział:
– 164 uczniów klas 4-6 – łącznie 7 grup
– 188 uczniów klas 1-3 – łącznie 7 grup
– 89 przedszkolaków – łącznie 3 grupy + jedna dodatkowa.
Zajęcia były prowadzone zgodnie z założeniami:
a)warsztaty dla klas 4-6:
– Wyjaśnienie pojęcia odpadów komunalnych (co to są śmieci?) – pytanie i krótka dyskusja uczniów
– Ile statystyczny mieszkaniec gminy Cewice i Polski wytwarza -rocznie odpadów – zagadka
– Rodzaje odpadów i zasada 3R: reduce (redukcja ilości odpadów), reuse (ich ponowne użycie oraz recycle (recykling surowców) – pokaz iluzjonistyczny jak można zredukować śmieci i je przetworzyć z pożytkiem dla środowiska, pytania co z czego powstaje
– Selektywna zbiórka (kontenery i worki), nauka segregowania odpadów – zabawa
PSZOK i jego znaczenie, budowa nowego punktu selektywnej zbiórki, jakie odpady bezpłatnie mogą być przyjmowane – prezentacja
– Korzyści z segregowania odpadów – zabawa z wierszem podsumowanie
– Zastosowane metody: prezentacja, zabawa, scenki, pokaz -iluzjonistyczny, zgadywanki, krzyżówka.
b) warsztaty dla klas 1-3:
– Wyjaśnienie pojęcia odpadów komunalnych (co to są śmieci?) – pytania i pokazywanki
– Ile statystyczny mieszkaniec gminy Cewice i Polski wytwarza rocznie odpadów – zagadka z zastosowaniem i pokazaniem różnej wagi odpadów oraz różnych rodzajów odpadów / np. opakowanie szklane, plastykowe, papierowe/
– Pokaz iluzjonistyczny jak można zredukować śmieci i je przetworzyć z pożytkiem dla środowiska, pytania co z czego powstaje
– Zabawa w segregację odpadów – grupowe zadanie dla dzieci
Co się dzieje z odpadami po ich wytworzeniu w domu i szkole? – PSZOK i jego znaczenie, budowa nowego punktu selektywnej zbiórki, jakie odpady bezpłatnie mogą być przyjmowane – prezentacja
– Zabawa w wiersz o odpadach
– Zastosowane metody: prezentacja, zabawa, scenki, rysowanki, pokaz iluzjonistyczny, zgadywanki.
c) warsztaty dla przedszkolaków:
– Zabawa iluzjonistyczna „nasze śmieci jak powstają, gdzie lądują” rozsegregowanie odpadów, zgadywanki
– Wyścigi i zgadywanki odpadowe pokaz
– Praca z dziećmi – co można wytworzyć z odpadów/ zakładki, zwierzątka, jak można wykorzystać niepotrzebne rzeczy do zabawy/
– Wspólna recytacja wierszyka lub odśpiewanie piosenki odpadowej
– Przedstawienie dzieciom i nauczycielce innych propozycji zbaw z odpadów
– Zastosowane metody: pokaz, zabawa, rysowanki, pokaz iluzjonistyczny, zgadywanki
STOISKO PLENEROWE (16.06.2018)
Podczas festynu w Maszewie Lęborskim dzieci brały udział w następujących konkursach i zabawach plenerowych:
wyścigi na segregowanie odpadów
tworzenie ekomalowanek
krzyżówki i quizy
gry planszowe o ekologicznym domu
rozwiązywanie zadań związanych z recyklingiem
prace plastyczne dotyczące zagospodarowania odpadów
konkurs „Jak zachęcić mieszkańców do segregowania odpadów”
Najlepsi uczestnicy otrzymywali drobne nagrody ( broszury, książeczki, lampki rowerowe, balony, naklejki, plakaty). Rodzice uczniów z Gminy Cewice wiedzieli o warsztatach i mówili, że otrzymali broszurki o PSZOK od swoich dzieci. Uczestnikami stoiska byli zarówno mieszkańcy gminy Cewice jak i Lęborka. Na stoisku były materiały edukacyjne dotyczące gospodarowania odpadami (plakaty, książki i broszury).
Zajęcia przeprowadziła Fundacja Ekologiczna „Zielona Akcja” www.zielonaakcja.pl