Zakończył się IV etap przebudowy alternatywnego połączenia drogowego z Lęborka do Trójmiasta – tzw. „Kaszubskiego skrótu”, wiodącego przez miejscowość Popowo w gm. Cewice. W poniedziałek (11.10.2021) odbyło się uroczyste oddanie drogi do użytku.
IV etap inwestycyjny dotyczył przebudowy drogi powiatowej nr 1330G od granicy Gminy Miasto Lębork do skrzyżowania z DP 1336G, czyli do ronda w miejscowości Dziechno. Zarząd Powiatu Lęborskiego na wykonanie tej inwestycji pozyskał dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Celowego – „Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg”. Wartość dofinansowania wyniosła połowę wartości inwestycji, czyli 911.246 zł. Drugą połowę sfinansowały solidarnie, w równych trzech częściach, samorządy Gminy Miasto Lębork, Gminy Cewice i Powiat Lęborski. W uroczystym przekazaniu przebudowanej drogi do użytku, wspólnie z przedstawicielami wykonawcy, uczestniczyli: Alicja Zajączkowska – Starosta Lęborski, Edmund Głombiewski – Wicestarosta Lęborski, członkowie Zarządu Powiatu Lęborskiego: Adam Nowak i Jacek Perłak oraz reprezentujący samorząd Lęborka – Marian Kurzydło – Sekretarz Miasta i przedstawiciele Gminy Cewice: Jerzy Bańka – Wójt Cewic z Wiesławem Kellerem – Przewodniczącym Rady Gminy. Gościem specjalnym była reprezentująca posła Piotra Müllera, radna Sejmiku Województwa Pomorskiego – Mirosława Kaczyńska. – Ostatni etap przebudowy liczył 2,2 km drogi o szerokości 7 m i 5,5 m jezdni – mówi Adrian Wenta, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Lęborku – Po bokach zostały wykonane utwardzone pobocza o szerokości 75 cm specjalnie z myślę o bezpieczeństwie rowerzystów przemieszczających się szlakiem w kierunku jeziora Osowskiego.
W trakcie przebudowy dokonano niezbędnych poszerzeń, wzmocnienia konstrukcji drogi przy użyciu siatki szklano-węglowej, prace budowlane poprawiające wytrzymałość, widoczność i ogólny komfort jazdy oraz nowa nawierzchnia. Wykonano również po raz pierwszy w powiecie lęborskim poziome strukturalne oznakowanie grubowarstwowe, potocznie nazywane przez kierowców „wybudzaczami”, powodujące, że naruszenie pasa dla rowerzystów jest słyszalne wewnątrz pojazdu. Dodatkowym elementem poprawiającym bezpieczeństwo jest zastosowanie rozwiązań wymuszających ograniczenie prędkości do 70 km/h, co zmniejszy dotychczasową zaczną wypadkowość na tym odcinku drogi.