• wielkość czcionki:
  • zmień kontrast:

UCZNIOWSKI KLUB SPORTOWY „IRYDA”

Uczniowski Klub Sportowy “IRYDA”

ul. W. Witosa 65
84-312 Cewice

Prezes klubu – Andrzej Linsztedt

Klub powstał w 2001 roku. Klub prowadzi sekcje piłki siatkowej oraz piłki ręcznej.

___________________________________________________________________________________________________________________

1. PROGRAM DOTYCZĄCY REALIZACJI ZADAŃ UCZNIOWSKIEGO KLUBU SPORTOWEGO

I. Szkolne Igrzyska Sportowe

Na program Igrzysk składają się dyscypliny sportowe uprawniane powszechnie przez młodzież szkolną tj.: gry sportowe – unihokej, koszykówka, piłka ręczna, piłka siatkowa, piłka nożna oraz tenis stołowy, próby zręcznościowe i sprawdziany (testy) ogólnorozwojowe. Uczniowski Klub Sportowy wybiera do realizacji dowolne dyscypliny spośród wymienionych, zgodnie z tradycją i warunkami szkoły. Organizując SIS uczniowski klub sportowy ustala własny regulamin współzawodnictwa, uwzględniając w nim konkretne warunki i możliwości szkoły. Współzawodnictwo powinno być tak przemyślane, aby uwzględniano udział maksymalnej liczby zawodników i zespołów do rozgrywek, a tym samym dać szansę we współzawodnictwie drużyn i klas. Szkolne Igrzyska Sportowe będą realizowane systematycznie w okresie całego roku szkolnego przy równomiernym planowaniu imprez w poszczególnych miesiącach, a kończyć się podsumowaniem i ogłoszeniem wyników współzawodnictwa w Dniu Święta Sportu Szkolnego.

II. Zajęcia rekreacyjno – sportowe

Zajęcia prowadzą są na zasadach podobnych jak sekcje sportowe, z tym jednak, że czas przeznaczony na rekreację sportową nie powinien być wykorzystany na trening specjalistyczny sekcji czy udział w sporcie wyczynowym. Forma ta powinna objąć swym zasięgiem młodzież średnio i słabo uzdolnionych ruchowo. Zajęcia rekreacyjno – sportowe powinny odbywać się przede wszystkim w formie zabawowej oparte na podstawowych zasadach gier i zabaw.

III. Sekcja szkolenia sportowego

Podstawowym celem sekcji szkolenia sportowego Uczniowskiego Klubu Sportowego jest objęcie w szkole systematyczną i zorganizowaną pracą uczniów zainteresowanych poszczególnymi dyscyplinami oraz stworzenie im właściwych warunków do podnoszenia poziomu sprawności fizycznej i przygotowanie do samodzielnego uprawiania sportu. Do powołania sekcji szkolenia sportowego w naszej szkole są spełnione następujące warunki:

  • nauczyciel w-f, instruktor lub trener posiadają odpowiednie umiejętności i kwalifikacje w określonej dyscyplinie sportu
  • szkoła zapewnia możliwość korzystania z obiektów i urządzeń sportowych (własnych), gwarantowanych pełną realizację zadań w zakresie wybranej dyscypliny sportu. Uczniowski Klub Sportowy ma wyłonić spośród swoich członków odpowiednią liczbę uczestników, zainteresowanych wybraną dyscypliną, ale nie mniej niż 15-20 osób. Uczestnictwo w zajęciach sekcji szkolenia specjalistycznego może być za zgodą dyrektora szkoły równolegle uczestnikiem Klubu Pozaszkolnego.

IV. Godziny sportu

“Godziny Sportu” są to planowane dodatkowo, godziny zajęć sportowych w tygodniu, poza zajęciami prowadzonymi w ramach limitu godzin, przyznawanych szkole na zajęcia nadobowiązkowe w Uczniowskim Klubie Sportowym. Zajęcia sportowe podczas “godziny sportu” prowadzą posiadający odpowiednie uprawnienia Młodzieżowi Organizatorzy Sportu.

Zadaniem “godziny sportu” jest zwiększenie wymiaru czasu przeznaczonego na zajęcia sportowe o jedną lub więcej godzin sportu w tygodniu, bez potrzeby bezpośredniego angażowania nauczyciela wychowania fizycznego w jej prowadzenie oraz rozwijanie aktywności, samodzielności i samorządnych form działania młodzieży, zaszczepienie jej nawyków i umiejętności organizowania zajęć sportowych i rekreacyjnych, wdrażania do społecznego działania. Na treść zajęć sportowych prowadzonych podczas “godziny sportu” powinny złożyć się głównie gry
i zabawy ruchowe, rozgrywki i zawody indywidualne i drużyny w dyscyplinach i konkurencjach dostosowanych do wieku i poziomu sprawności młodzieży, a także umiejętności Młodzieżowych Organizatorów Sportu prowadzących te zajęcia.

V. Ćwiczenia śródlekcyjne

Organizacja pracy umysłowej ucznia w systemie lekcyjnym często powołuje występowanie objawów znużenia i zmęczenia, w wyniku czego bardzo poważnie obniża się sprawność umysłowa uczniów w przyswajaniu i opanowaniu podawanego przez nauczyciela materiału nauczania. W celu przeciwdziałania tym negatywnym zjawiskom zachodzi konieczność stosowania podczas zajęć 2 – 5 minutowych przerw przeznaczonych na prowadzenie ćwiczeń śródlekcyjnych. Miejscem ćwiczeń śródlekcyjnych są pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia z uczniami. Ćwiczenia śródlekcyjne należy prowadzić przy otwartych oknach, bez względu na porę roku. Ćwiczenia śródlekcyjne zarządza nauczyciel prowadzący lekcje powierzając ich przeprowadzenie uczniowi wytypowanemu przez nauczyciela wychowanie fizycznego spośród uczniów danej klasy.

VI. “Zielona szkoła” i akcja “lato za miastem”

W celu przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród młodzieży i rozwoju wszelakich form aktywności fizycznej na świeżym powietrzu, zachodzi konieczność organizowania wyjazdów na łono natury. Wyjazdy te organizowane są również w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych. Miejscem lekcji, treningów będą tak zwane “zielone sale”.

2. PROGRAM ORGANIZOWANIA AKCJI I MASOWYCH IMPREZ REKREACYJNO-SPORTOWYCH

I. Inauguracja sportowego roku szkolnego

Inauguracja Sportowego Roku Szkolnego – to uroczystość organizowana przez Szkolny Klub Sportowy dla ogółu uczestników szkoły. Akcentem tego programu jest:

  • uroczysty apel sportowy szkoły,
  • przedstawienie nowo wybranego zarządu UKS
  • przedstawienie planu działania UKS(dz. i chł.)
  • wręczenie wyróżnień uczniom, którzy zasłużyli się w organizacji akcji “Sportowe lato”,
  • zorganizowanie ogólnoszkolnych zawodów sportowych, głównie biegów, gier i zabaw (inauguracja Szkolnych Igrzysk Sportowych ).

II. Dni olimpijczyka

W ramach obchodów Dni Olimpijczyka w kwietniu, UKS – Szkoła organizuje uroczyste apele połączone z upowszechnieniem idei olimpijskiej oraz odczytaniem apelu Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Za szczególnie cenny w aspekcie wychowawczym uznać należy udział byłych olimpijczyków bądź czołowych i zasłużonych sportów w spotkaniach z dziećmi i młodzieżą szkolną. Odbywa się także impreza rekreacyjno – sportowa z udziałem zaproszonych gości.

III. Dni kultury i sportu

Dni Kultury i Sportu organizowane są w dniach od 15 maja do zakończenia roku szkolnego. Okres ten  stanowić okazję do prezentacji dorobku pozalekcyjnej i pozaszkolnej działalności szkoły. Szczególne miejsce zajmują formy zajęć, dające całej młodzieży możliwość powszechnego i bezpośredniego w nich uczestnictwa.

IV. Święto Sportu Szkolnego

W okresie Dni Kultury i Sportu przypada Święto Sportu Szkolnego organizowane zawsze w pierwszą sobotę czerwca. Ma ono na celu ukazanie uzyskanych w dziedzinie kultury fizycznej wyników oraz zwrócenie uwagi rodziców i całego dorosłego społeczeństwa na wychowawcze i zdrowotne walory sportu. Program Święta Sportu Szkolnego powinien być tak przygotowany by każdy uczeń mógł wziąć udział w imprezach sportowych, formach rekreacyjnych lub w pracach organizatorsko – sędziowskich. W organizacji tego dnia powinni brać udział wszyscy nauczyciele (nie tylko wychowania fizycznego) oraz rodzice. Szkolne Święto Sportowe – jest okazją do zaprezentowania dorobku poprzez wystawy trofeów sportowych, gazetki, ekspozycje plastyczne itp.

V. Wywiadówka Zdrowia

“Wywiadówka Zdrowia” ma zachęcić rodziców do szerszego zainteresowania się fizycznym rozwojem swojego dziecka oraz spowodować aby to zainteresowanie przybrało konkretne formy współdziałania rodziców ze szkołą w realizacji programu wychowania w dziedzinie kultury fizycznej. UKS powinien aktywnie łączyć do tego bardzo ważnego zadania szkoły po przez wspólne z rodzicami imprezy sportowe, masowe akcje, filmy, pogadanki, spotkała z przedstawicielami nauki, wybitnymi sportowcami, itp.

Fotorelacje