- odcisk palców
- odwzorowanie podpisu własnoręcznego
W związku koniecznością złożenia własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców, od 8 listopada 2021 r. wniosek o wydanie dowodu osobistego należy składać osobiście – w dowolnym Urzędzie Gminy lub Miasta. Nowe dowody osobiste będą wydawane:
- na 10 lat, osobom powyżej 12 roku życia,
- na 5 lat, osobom do 12 roku życia,
- na 12 miesięcy, osobom, od których chwilowo niemożliwe jest pobiadanie odcisków palców.
Odciski palców będą pobierane od osób ubiegających się o wydanie dowodu osobistego, które ukończyły 12 rok życia. Ważne: drogą elektroniczną nadal można składać wnioski o dowód osobisty dla osób poniżej 12 roku życia. Dotychczasowe funkcjonalności dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (e-dowodu), wydawanego od dnia 4 marca 2019 r. pozostają te same. Warstwa elektroniczna e-dowodu umożliwia m.in.
- załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu,
- podpisywać dokumenty elektronicznie,
- otworzyć konto bankowe,
- wyrobić kartę kierowcy.
Dowody osobiste wydawane do dnia 8 listopada 2021 r., pozostają ważne. Nie ma obowiązku wymiany aktualnego dowodu osobistego na nowo obwiązujący wzór. Dodatkowe informacje, w tym jak korzystać z e-dowodu, znajdziesz na stronie www.edowod.gov.pl